pic

free glitter text and family website at FamilyLobby.com

Rabu, 26 Januari 2011

Kematian

kenapa aku tiba2 tubik tajuk nih...sebab ada sorang adik note kat ym dia.. (aku memey suka baca note2 kat ym org) soklan adik tuh ... Adakah doa leh tunda kematian..... (aku tak berapa setuju doa leh tunda kematian) aku terang kat adik tuh.... allah yang tentukan hidup mati... tuh kerja allah.... sebab ada satu kisah...nih jadi kat aku... (aku ada kenal seorg adik... hijab dia terbuka... jadi tak la pelik.... sbb dia selalu jupe yg pelik2.... adik tuh ckp ada seseorang bagi tahu aku akan mati oleh penyakit yang aku tak ketahui) gelabah jugak aku nih... bila orang cakap xlama lagi ko akan mati.... (bekalan xcukup lagi....byk mana dosa aku buat) aku nih duk atas kerusi duk mikir.... aku akan mati.... ish2.... alih2 aku fikir camni jer....(allah yang tentukan hidup mati.... klu mati...mati la.... kena terima la...klu dah itu ketentuannya) ... menangis adik tuh... takut jadi pe2 kat aku.... adik sebilik aku pun risau... sbb pada mulanya aku tak tahu pasal nih.... adik dua org nih duk ckp sama dia... (aku pelik.... awat pulak si mahira nih pelik benor...duk tanya aku macem2) apa lagik aku soal la...ngeh2... (pandai nak sorok...aku paksa jugak) tu salah satu situasi yang aku alami.....


berbalik pada soklan adik tuh semula.... aku ckp kita bergantung pada allah... (adik tuh tanya balik---> doa jugak pergantungan pada allah) susah tul aku nak terang kat adik2 nih.... (maklumlah ilmu ciput jer) last2 aku bagitahu mcm nih.... mati nih ibarat jodoh la.... klu xde jodoh.... kita kena terima...klu ada jodoh tapi kita dok suka org tuh...kita kena terima jugak...nak bagi tahu... itu sudah fitrah hidup.... ajal, jodoh pertemuan allah dah tetapkan....

kita leh berdoa..... yg tentukan allah... klu allah nak tunda kan kematian seseorang pun tuh kerja allah.... satu hal lagi...kita asyik duk mintak je kan...minta itu minta ini... tapi apa yang kita balas balik pada allah... klu kita betul2 ikhlas.... insyaallah allah akan bantu... allah x kejam..... tapi manusia yg kejam pada diri sendiri... allah tak rugi pe2 pun.... jika doa tidak dimakbulkan.... myb itu baik buat dirimu.... kita tak tahu... tapi allah yg menciptakan manusia...jadi allah tahu apa yang terbaik buat kita....

kadang2 soklan mcm nih...leh wat orang salah taksir.... fikir kot lain... (mintak jauh)

tapi tertarik jugak... pada kata2 bisikan Isetan kat ruang chat gn (aku saja letak soklan tuh...nak tengok pandangan orang lain)... dia kata buat apa minta panjang umo.... (aku lak jwb dlm hati...tul jugak.... buat apa mintak kan) tapi xsalah kita minta panjang umo... (xcukup lagi ya allah nak buat bekal) asal xmintak jer "ya allah matikanlah aku dalam iman dan islam" bagus jugakkan.... macem2 la..... bila tiba saat kematian...minta dipanjang umo... (ya allah bekal tak cukup lagi) macam tok ambe.... hari2 sebut mati..... (aku nih lak...biasa arrr budak tecit2 agi... "asal tok cakap macam tuh...xbaik " biasa la budak hingusan) tapi aku dah paham.... bagi org2 yg cinta pada pencipta... ( orang2 tua ada sbb tertentu kenapa selalu sebut mati...sbb xnak susahkan anak menantu cucu cicit tuek.... sedihkan.... mcm mana kita nanti bila tua, myb jugak.... tok aku sunyi (tokki aku pergi dulu...myb tok aku sunyi) dah sampai ajalnya...itu la andaian aku)

ini apa yg aku rasa betul....... terpulang bagi yang membacanya.... nak taksir mcm mana (jgn sampai terpesong / giler)..... (budak hingusan lagi...terlampau banyak lagi yang perlu di tuntut....)

doa = luahan hati pada allah (sbb hanya dia yg memahami apa yang ada dalam hati kita... apa yang kita alami, rasa dan sebagainya) doa juga senjata pada umat islam..... bila berdoa.... kita ada rasa kekuatan pd diri (myb semangat kita... kuat pada apa yg akan kita lalui sehari2) doa.... boleh juga dikatakan pergantungan kepada allah.... kerana pdnya sahaja tempat kita bergantung.... doa = perhubungan allah ( kita berdoa... kita akan rasa percaya... yakin allah dengar apa yg kita ucapkan..... Adakah doa leh tunda kematian= itu kerja allah.... selagi ada daya upaya kita berdoa...... sama ada doa leh tunda kematian ke dok.... (kita tak tahu....rahsia allah)

teruskan berdoa.... klu kita dok doa.... sombongnya kita kepada allah.....

maaf klu apa yg di tulis kome2 tidak berkenan.... ini adalah dari jari2 ambe yg duk menaip (dr ambe maksudnya....ngeh3....sekian......)

silakan klu nak tambah ko apo...myb kome2 ada pandangan yang boleh dikongsi kan disini

Tiada ulasan:

Catatan Popular

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails