pic

free glitter text and family website at FamilyLobby.com

Rabu, 16 Mei 2012

Kemuliaan

selepas berjalan di salah satu blog yg selalu aku masuk... kadang2 aku xpaham apa dia tulis..bahasa yg aku xbiasa dengar.. baru aku paham izzah itu apa...upenya izzah tuh kemuliaan...klu dia dah bg satu ayat kemuliaan aku dah paham apa yg cuba dia sampaikan.... dalam kotak fikiran n hati aku terdetik..kemuliaan/kedudukan disisi Allah...apabila sesorang hubungan nyer rapat dengan Allah..hati dia ikhlas, sabar, redha dengan ujian...ujian2 nih sebenarnya menguatkan dirinya... dimana apabila seseorg didatangi ujian..secara automatik fikiran dia berfikir...kenapa terjadi pada aku....apa yg aku dah buat sampai jadi mcm nih.... (nih dipanggil muhasabah diri dan berfikir dan bertanya pada hati... (hati yg bersih na)hati yg xtenang xdaapat beri jawapan yg betul...fikiran pun penting utk tentukan yang mana betul... aku sendiri pun buat keputusan pun meleset.... xkena pada aras nyer... pengalaman yg lepas masih aku simpan dan aku ingat....mukan senang kita nak lupakan apa yg kita pernah buat dan m'beri kesan pada diri kita..... sperti artikel sebelum nih mengenai ilmu makrifat (aku tak tahu menahu pun pasal nih... aku xtahu pun apa itu ilmu makrifat yg menajamkan mata hati... klu hati xtenang.... jgn harap dpt berfikir dgn betul...tuh je aku tahu).... myb jugak disebabkan azam yg tinggi..pergantungan hanya pada dia.... org yg dpt ilmu nih xkan cerita pada org lain..klu diberitahu belum tentu org dpt menerimanya.... ikhlas hati...xmenipu.... buat hal sendiri....jika lihat kita tengok mcm org biasa jer... tapi di dalam ada isinya... org xkan dapat tahu...meliankan tuan badan sendiri yg menyedari perubahan ke atas dirinya.......dan org ygmendapatnya dapat mcm2 rasa... sekejap menangis... sekejap tenang, gembira....bergantung pada hari yg dilaluinya..... org yg ada ilmu ini dapat melihat masalah org lain... tuh jer aku tahu... aku ingat lagi masa tuh aku memandang ke langit dan aku berfikir..tapi aku dah lupa pasal apa...yg aku ingat...ini adalah ilmu dari Allah yg mukan mudah nak dpt...aku beri nama ilham......budak kecik mcm aku nih byk benda nak belajar.... kadang2 aku rasa aku xtahu apa2...mcm tuh la benda2 camni xleh nak citer kat org lain... sbb bukan mudah nak jelas apa yg dirasa..perasaaan manusiakan unik... yg penting jgn buruk sangka kat Allah..sentiasa bersangka baik dgn Allah... aku nyesal gak nih..sbb xdapat nak kawal perasaan masa nak pi kb ari tuh..kes nya budak puan tuh ambik seat aku... n myb buku2 belajar aku dicuri ada hikmahnya... i think... apa yg ada kat dunia nih mukan milik kita..sementara jer.... jahatkan aku nih....Atas dunia Allah dah tunjuk awal2..dan stu lagi aku nak kongsi dimana.... setiap urusan Allah sentiasa permudahkan..terlalu manyak Allah tolong sebenarnya...tapi kita nih xbersyukur apa yg kita dapat.... aku rasa mcm tuh..... bila aku lihat dlm fb dimana seorg artis wanita solat taubat dan kepalanya melekat pd sejadah dan melihat wanita yg tak tutup aurat kena panggang... aku takut sbb aku xpakai stoking kaki... aurat jugak tuh...aku kena beli stoking byk2 nampaknya... dan alhamdulillah kat tempat kerja ada tauladan yg baik yg boleh aku ikut....like kak ti..sentiasa berstoking... pakai sarung tangan... dan wan selalu solat jemaah kat surau depan opis..awal dia solat... sedikit sebanyak hati aku senang dengan keadaan mcm tuh... aku dikelilingi org2 yg baik..ada mak yg selalu menegur ... ada kawan yg baik2.... bila aku ingat balik apa yg pernah aku lihat... aku jadi takut.... yg nih aku xpernah citer kat org... cukup la pengajaran utk aku... utk kongsi citer ni aku xsanggup nak citer... setiap perbuatan yg kita buat ada balasan nyer...itu aja aku leh ckp sekian

2 ulasan:

Unknown berkata...

teruskan berkawan dgn yg baik2...yg kurg kita usaha perbaiki

Iman berkata...

insyallah ^___^

Catatan Popular

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails