pic

free glitter text and family website at FamilyLobby.com

Sabtu, 28 Mei 2011

Plot 5 - puasa

petang itu An bersiap untuk keluar membeli nasi dan lauk untuk berbuka puasa...sambil berjalan An memegang duit Rm 10 ditangannya. fikiran entah ke mana, An begitu asyik melihat padang hijau dan keadaan di kampusnya sehingga duit rm 10 terlepas dari tangannya. An berpatah balik kebiliknya untuk mencari wang yang jatuh itu, tetapi tidak jumpa. An berfikir sendiri" itulah duit untuk aku belanja bulan ni..hmmmm" An teringat pesan seorang adik untuk membaca bismillah berulang kali sambil berdoa agar dia dapat menemui wang yang jatuh itu, akhirnya An menemuinya. An hanya keseorangan ketika itu, An suka sendirian dan tidak suka menunggu orang. bagi An selagi mampu membuat sesuatu perkara, kita teruskan..jangan sampai diri kita menyusahkan orang dengan hal yang remeh-temeh. Seseorang harus berani ketika bersendirian dan berdikari tanpa ada keluarga, yang ada hanya teman-teman, kakak dan adik-adik..yang lebih utama kawan yang paling baik buat diri kita ialah allah..Di bulan puasa banyak juadah yang dijual... hanya satu lauk yang An suka bila membeli lauk pauk di kampusnya... ayam percik...mmmm sedapnya...boleh kecur air liur dibuatnya... ada macam-macam kuih..kuih paling sedap seri pagi 1 tuh rm 50 posen...um um um..mahalkan.

setelah membeli juadah berbuka puasa An berlalu balik ke asrama. Suasana di kampus pada bulan puasa amat berlainan, pelajar-pelajar asrama terpaksa keluar awal untuk beli juadah berbuka...kadang lepas asar dah ada yang pergi beli, takut lauk habis jika lewat..pelajar tidak ada pilihan memandangkan cafe diasrama tidak punya pilihan lauk yang banyak dan mahal..tuh yang taknak...mahal...hehehe. seperti biasa.setengah jam sebelum azan berkumandang, An akan mengambil surat khabar dan bentangkan di atas lantai dan meletak nasi yang dibeli tadi dan sebiji kurma. Sunnah nabi ketika berbuka baca doa berbuka dan makan kurma dulu...dapat pahala tau. An hanya minum air masak atau milo o sahaja.. jika An makan, An tak muleh minum air banyak-banyak..pasal nasi banyak dalam perut hikhikhik... untuk kesihatan setelah beberapa ketika bior nasik turun dulu baru minum air...kaedah ini bagus untuk jaga kesihatan. Di situ jugalah An banyak belajar adab-adab ketika makan, minum, tidur dan sebagainya.

selesai berbuka An solat Magrib di bilik..jika sempat An berjemaah disurau asrama dan taraweh disana. Melihat kakak terbaring kepenatan...seharian belajar... ada yang baca quran, ada yang sambung makan, ada yang mendengar tazkirah yang sampai oleh ustaz atau pelajar sendiri... suasana yang mendamaikan...sejuk mata yang memandang. Bulan ramadhan bulan yang paling An nantikan, bulan barokah...yang banyak hikmah dan ganjarannya...amat rugi jika tidak membuat amal dan kebaikan.. pahala berlipat2 kali ganda. Di bulan itu juga... banyak An dapat belajar... menahan lapar...ingat ada yang lapar xleh makan...syukur alhamdulillah bagi kita yang dapat makan.

An pernah menangis didepan makanan memikirkan orang lain yang tak dapat makan...amat sedih sekali..hukhukhukhuk

untuk m'dapatkan hati yang begitu bersih kita perlu usaha untuk mencucinya selalu....zasss..semoga citer yang pendek memberi pengajaran..mintak maaf pakai bahasa rojak..hehehe :D

Tiada ulasan:

Catatan Popular

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails